Facebooktwitterlinkedinmail

Hier kun je opmerkingen, boekentips en dergelijke kwijt die betrekking hebben op deze cursus. Let op; het duurt enige tijd voor je de reactie terugziet op de pagina. I.v.m.. ongewenste reclame moet ik namelijk toestemming geven vóór plaatsing.

Reacties Troost

18 gedachten over “Reacties Troost

  • oktober 5, 2022 om 1:36 pm
    Permalink

    Naar aanleiding van het 3e college over Troost, heb ik de volgende vraag aan Gradus van Florestein.
    Zou de ‘eruptie van troost’ van Ignatieff ook emotioneel/psychologisch verklaard kunnen worden?

    Beantwoorden
    • oktober 8, 2022 om 6:58 pm
      Permalink

      – In de oorspronkelijk Engelse tekst staat: a veritable explosioen of attempts: ik zou dat vertalen met: een uitbarsting, zoals je ook in vreugde uit kunt barsten; explosie roept bij mij te veel de associatie van geweld op. En: This outporing validated the impulse; dit wordt vertaald door een eruptie, ik zou dat vertalen met: uitstorting ipv eruptie. Eruptie doet mij teveel denken aan een vulkaan, met alle geweld van lava en vernietiging.
      – Beschrijving Ignatieff: het grote aantal doden, de beelden van de doodskisten in Italië, New York, de ontzetting, het besef van veel rouwenden en talloos verlies en verdriet roept uiteraard bij de levende anderen een behoefte aan troost op:
      – Je bent niet alleen, je hoort bij ons, bij ons mensen, we getuigen en zien je gemis. Het gaat om het individu ingebed in veel huilende mensen. Het mensenveld, de grote groep mensen rouwt, want door de digitale wereld zien we het verdriet op onze schermen. En het systeem, dit mensenveld huilt, om het verlies.
      – Misschien ook de angst: het kan mij zomaar overkomen, de dood. En ook: als dit doorgaat vergaat de grote groep, en dat vergaan, dat uitsterven, dit verloren gaan van schoonheid, cultuur, muziek, alles wat onze voorouders hebben gemaakt, dit geeft angst voor verlies van ons verleden, heden en toekomst. De ander troosten kan ook een manier zijn om onze angst te hanteren.
      – We zien het gevaar onder ogen, we ontkennen dit niet en gaan aan het werk om het gevaar te keren. En we klappen voor de helden, die vol risico, groter leed voorkomen door hun inzet voor de zieken.
      – Als de dreiging en het gevaar voor ons te groot is, dan weren we het gevaar af: we ontkennen het gevaar, het virus bestaat niet, er zijn geen zieken, door deze ontkenning maken we de dreiging groter.

      Gradus

      Beantwoorden
  • oktober 8, 2022 om 11:05 am
    Permalink

    http://www.online-literature.com/donne/718/

    Tennyson kwam aan de orde in één van de colleges. Hier een link naar de tekst van In Memoriam A.H.H.
    En dit is de beroemde quote daaruit ;

    I hold it true, whate’er befall;
    I feel it, when I sorrow most;
    ‘Tis better to have loved and lost
    Than never to have loved at all.

    Beantwoorden
  • oktober 9, 2022 om 9:08 pm
    Permalink

    Zowel in het artikel van mevrouw Neuman als in de slides van college 4 wordt geschreven over Almachtig God. De septuagint heeft inderdaad het El Sheddai vertaald met almachtig ( Sheddai) God(El) . ( Zie Gen. 35:11/PS 91:1/ Job 5:17/; 6:4 ( en op nog 44 andere plaatsen in de Bijbel) De vertaling is bezien vanuit een westerse bril. Circa 40 jaar geleden is in NL een theoloog gepromoveerd met onder andere de bevinding dat deze vertaling uit het Hebreeuws onjuist is. De naam van deze theoloog kan ik niet meer achterhalen, wel dat deze theoloog zich in bepaalde protestantse kringen toendertijd hiermee wel isoleerde.
    Daarom checkte ik dit vertaalaspect bij een bron -Ancient Hebrew Research Center-/Jeff A. Benner). Deze bron bevestigt inderdaad dat het gebruik van El Sheddai een betekenis heeft van : Het is voldoende…”The All Sufficient”. Zoals in Genesis wordt geschreven na de schepping:” God zag dat het goed was”………voldoende
    Wanneer dit als uitgangspunt wordt genomen ( dus geen AL-machtig God) is de eerste stip van de drie (God is omnipotent; God is benevolent/Evil exists) in Neumans artikel discutabel. Daarmee is de vraag ook in welke mate El Sheddai ‘grip’ heeft op het kwaad…. zoals de gestoorde man die een kind ombrengt.

    Beantwoorden
  • oktober 11, 2022 om 8:25 pm
    Permalink

    Petra, ik heb nog wat uitzoek werk gedaan welke ik graag met je wil delen.

    College 4- artikel van Susan Neiman.

    Ik was nieuwsgierig geworden waarom de proloog zo ‘houterig’ geschreven is.
    In -myjewishlearning.com- lees ik iets over de geschreven proloog wat ik graag deel. Job is een paradigma ( “he never was or existed”) – zie het als een voorbeeld volgens de talmud-rabbi die deze uitleg geeft. Job is de personificatie van een rechtvaardig mens- welke geconfronteerd wordt met ellende, te eerlijk is om te liegen teneinde God te rechtvaardigen van wat Hij doet. De proloog moet duidelijk maken dat er morele wanorde heerst.
    blijft de vraag staan in welke mate God grip heeft op de wanorde.

    dia 12: Als de wereld voorzienigheid kent….in de canon van Bijbel komt het woord voorzienigheid niet voor. Wel in het deuterocanonieke boek Wijsheid (14:3 en 17-2). Het woord voorzienigheid komt uit de griekse wereld (pro-socrates) ( pronoia), maar de basis betekenis van het begrip (voorzienigheid als zorg) stemt overeen met de zorg van God die in de Bijbel fundamenteel is. Alleen daarom is het leerstuk van de voorzienigheid deel geworden van de belijden van de kerken. Uiteindelijk is het dus een ‘heidens” dogma. Boëthius (providentia) (Modern)Italiaans: providenza) brengt het in verband met van te voren zien, of weten. Daarna komt Thomas van Aquino en brengt het element : de leer van de voorbeschikking aan. Daarna gingen gereformeerde theologen ermee aan de slag ( Ursinus) en dit resulteerde in de catechismus in zogenaamde leerstuk Zondag 10. Dit leerstuk staat onder hevige kritiek. Tot op de dag van vandaag zijn er orthodoxe kerken die dit leerstuk uitdragen…(en dat leidt tot karikaturen zeg ik er maar bij, helaas)
    Deze korte samenvatting heb ik uit de doctoraalscriptie Godgeleerdheid Universiteit Utrecht Juni 2008
    Gijsbert Termaat ( 0155276)
    Getiteld: De voorzienigheid Gods

    Straf volgt op de zonde. . Dat vraag ik mij af of dat zo is. Wat is dan de zonde die Job begaat, of de Zeeuwse bevolking in 1953? Of de 6 miljoen Joden tussen 1940-’45?

    Uit het leerstuk van de voorzienigheid volgt direct de genadeleer. (Genade is het opvullen van het men selijk tekort om het leven leefbaar te houden…zeg ik maar) Naar mijn smaak is de God van het Nieuwe Testament niet gericht op vernietiging van de mens maar het oprichten van de mens.
    Ook in het hedendaags strafrecht in beschaafde landen zien we een ontwikkeling dat bij misdaad steeds minder op de voorgrond staat en meer bescherming van de samenleving en terugkeer naar de maatschappij. In de ‘long stays” is er een menselijke maat voor levenslang ( ingeruild voor doodstraf) gestraften

    Beantwoorden
  • november 2, 2022 om 2:41 pm
    Permalink

    Voor wie Brene Brown nog niet kent, en behoefte heeft aan een mooi kort filmpje over empathie : een handvat.

    YouTube: Brene Brown : What is empathy of empathy versus sympathy.
    ( ook nl ondertiteld)

    M.I. is het ontvangen en geven van echte empathie een troost op zich.

    Veel plezier ermee.

    Beantwoorden
  • november 6, 2022 om 1:13 pm
    Permalink

    Beste cursusgenoten,

    Vandaag hadden we het over troost en wat muziek daar in kan betekenen, zoals het “Erbarme dich”.

    Daarbij noemde ik een requiem en voor alle compleetheid:

    Het gaat om het “Requiem for my friend” van Zbigniew Preisner, een hedendaagse Poolse componist.

    Het is op YouTube te vinden, ook het imponerende Lacrimosa – een nogal heftig deel.

    Met hartelijke groet,

    Bram

    Beantwoorden
  • november 6, 2022 om 1:16 pm
    Permalink

    Hierbij de titel en schrijfster van het boek :
    ‘Donderdagen’, geschreven door Rini van Dam. Het gaat over de zelfdoding van haar man en 10 jaar later van haar adoptiekind.

    Hartelijke
    Groet van Rens Dikhoff

    Beantwoorden
  • november 6, 2022 om 1:27 pm
    Permalink

    https://www.youtube.com/watch?v=FgfeDOZQEEk

    Dit is de link voor wie de van der Leeuw lezing terug wil zien van Susan Neimann.

    Ik vond zelf de bijdrage van Johan Fretz indruk maken en een voorbeeld van reflectie over de eigen ervaring die aanzet tot nieuw denken. In dit geval over over universalisme en woke .

    groet Petra

    Beantwoorden
  • november 6, 2022 om 1:32 pm
    Permalink

    Titel van het boek over een moeder met een doodgeboren kind in de jaren 60 geschreven door een mannelijke dertiger van nu. Als voorbeeld van hoe goed inleven kan lukken genoemd door Sibrig in het donderdagcollege
    Jaap Robben (1984) Schemerleven.

    Beantwoorden
  • november 14, 2022 om 4:08 pm
    Permalink

    Boeksuggestie : Holm Friebe : de steenstrategie. De kunst van het niet handelen.

    Beantwoorden
  • november 23, 2022 om 2:14 pm
    Permalink

    N.a.v. het negende college over Troost een tip: Tegenlicht ‘welkom in het symbioceen’, door de vpro uitgezonden op maandag 21 november (20.30, npo2)

    https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2022-2023/welkom-in-het-symbioceen.html

    Ook nog n.a.v. dit college – wat gezegd werd over het ‘laten zijn’ (bijv van iemands ervaring die we ‘hallucinaties’ noemen zonder te categoriseren: de schrijver Thomas van der Meer schrijft columns in de Volkskrant over zijn ervaringen als hulpverlener in de psychiatrie – m.i. altijd heel liefdevol en zonder oordeel.

    Beantwoorden
  • november 28, 2022 om 12:18 pm
    Permalink

    Hartelijk dank aan dhr. Gradus van Florestein voor zijn uitgebreide tekst over Rilke. Zeer de moeite waard om in alle rust terug te lezen. Er wordt veel genoemd in dit college. Bij het nalezen vallen er meer stukjes op hun plaats. Het is geen eenvoudige materie. Dank nogmaals en beterschap!
    Wim en Arja Schipaanboord

    Beantwoorden
    • december 7, 2022 om 5:26 pm
      Permalink

      Als aanvulling op college 9 over o.a. Stilte, het volgende gedicht van Judith Herzberg uit de bundel Beemdgras (1968)

      Ziekenbezoek

      Mijn vader had een lang uur zitten
      zwijgen bij mijn bed .
      Toen hij zijn hoed had opgezet
      zei ik, nou, dit gesprek
      is makkelijk te resumeren.
      Nee, zei hij, nee toch niet,
      je moet het maar eens proberen.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.