10 gedachten over “Reacties Algoritme met huidhonger 2021

  • september 29, 2021 om 1:24 pm
    Permalink

    “Het gaat er niet zozeer om wie er wel of niet deugt: het gaat erom hoe je de instituties van de democratie zo inricht dat ze betrouwbaar zijn. Goede wetenschap, concluderen de opstellers van het rapport, vraagt om goede condities en integere organisatievormen. Minder hypes en sexiness en buzz-woorden. Minder externe sturing, minder afrekenen op kwantiteit. Meer ruimte voor reflectie, vragen en debat”.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/28/wat-betekent-het-om-te-zeggen-dat-iets-waar-is-a4059848
    Een heldere opinie van Maxim Februari over de staat van de wetenschap in Nederland en wat dit betekent voor ons begrip van wat waar is. met een verwijzing naar het onderzoeksrapport

    Beantwoorden
  • september 29, 2021 om 4:17 pm
    Permalink

    Aanrader : “De code van het bewustzijn” van Cyriel Pennartz . Het sluit heel mooi aan bij het onderwerp van onze cursus.

    Reviews:
    De auteur “weet overtuigend een brug te slaan tussen zijn fundamenteel neurowetenschappelijk werk en de grote filosofische vragen” Damiaan Denys.

    “In een fascinerende balancing act tussen geschiedenis, filosofie en neurologie neemt Cyriel Pennartz je mee op een zoektocht naar de neurowetenschappelijke onderbouwing van het bewustzijn.” Bert Keizer.

    Beantwoorden
  • september 29, 2021 om 6:55 pm
    Permalink

    Echt toevallig kwam ik gisteren in mijn bestanden de ballade ‘Der Zauberlehrling’ van Goethe tegen.
    Ik had Harari nog niet gelezen, maar daarna kwam meteen deze ballade bij me boven. De vertaling is wel erg vrij, soms zelfs inadequaat, maar toch geeft de tekst een mooie invulling aan Homo Deus en de, wat Petra vanmorgen noemde, eigenlijk vereiste houding van terughoudendheid van de mens.

    DE TOVENAARSLEERLING: JOHANN WOLFGANG VON GOETHE
    (Duitse tekst staat na de vertaling)

    Eindelijk het rijk alleen,
    want de tovenaar ging heen!
    En nu zullen zijn geesten beven
    Voor de spreuken die ik ga geven
    Ik heb heel goed opgelet!
    Gauw de toverhoed opgezet!
    En nu zul je staan te kijken,
    Wat ik met toov’ren kan bereiken
    Hokus Pocus
    Hupsakee
    Water wil ik als een zee.
    Vul mijn bad maar tot de rand
    Aan zeulen met emmers
    Heb ik het land.
    Bezempje bezempje in het land
    Krijg een arm aan elke kant
    Altijd al een knecht geweest
    Vervul ik je nu met mijn geest
    ‘k Maak twee benen onderaan
    Zodat je kunt gaan en staan
    Nu in elke hand een emmer vlug
    En kom met volle emmers terug
    Volg mij maar over de trap
    Let goed op waar of ik stap
    Water tappen uit de bron
    ‘k Vind dat ik dit knap verzon
    Vul mijn bad dan gauw met water
    Ik ga genieten van ’t geklater
    Zie hem ijv’rig in de weer
    Volle emmers telkens weer
    Trappie op en trappie af
    Met twee emmers op een draf
    Voller en voller wordt mijn bad
    Toverhoed, je bent een schat!
    Kijk die bezem toch eens werken.
    Maar de tovenaar mag niets merken
    Bijna is het bad nu vol
    Maar die bezem lijkt wel dol
    Nieuwe emmers komen aan
    Stop maar bezem! ’t is gedaan!
    Maar, dat is toch echt niet leuk:
    Ik vergat de toverspreuk!
    Hoe tover ik hem nou toch terug?
    ‘k Moet me haasten, het moet vlug
    Water stroomt over de rand
    en hij duwt me aan de kant.
    Steeds meer water brengt hij mee
    Het wordt al een hele zee!
    Emmer na emmer
    sleept hij aan.
    Hoe breng ik hem
    nou tot staan?!
    Houd hem tegen Houd hem tegen
    Hier kan ik niet langer tegen
    ’t Water komt mij tot de neus
    ‘k Moet hem tegenhouden, heus!
    Stop nou toch, jij nare geest
    O, wat ben ik dom geweest
    Water,
    water overal
    Stop nou, bezem!
    Ben je mal?
    Wil toch
    naar je meester horen
    Maar helaas,
    ‘k vergat de oren.
    Maar wat staat daar in die hoek
    Da’s precies wat ik nu zoek
    Met die bijl hak ik hem aan stukken
    Zo zou het toch moeten lukken
    Zo, dat is goed afgelopen
    Dat wil ik tenminste hopen
    Ik adem nu weer opgelucht
    Na een laatste diepe zucht
    Maar de stukken staan weer op
    En brengen water in galop!
    Van de regen in de drop
    Houdt dan dit gedoe nooit op?!
    Ach en wee
    Dat gaat verkeerd
    ‘k Heb mijn les
    Nu wel geleerd!
    Nooit meer speel ik tovenaar
    Zag ik nu mijn meester maar!
    Maar het water blijft maar stijgen
    Straks zal ik geen lucht meer krijgen
    Maar wat hoor ik op de trap?
    ’t Is mijn meesters zware stap!
    Meester, help me
    Ik was dom!
    Ik kom straks
    in het water om!
    Als Mozes bij de Rode zee
    Heft hij zijn staf boven het water
    En de bezems heel gedwee
    Stoppen het watergeklater.
    En de leerling dat is waar
    Was met dweilen nog lang niet klaar.
    (Vrij vertaald door Hans van Riezen)

    Der Zauberlehrling (1787)
    Hat der alte Hexenmeister
    sich doch einmal wegbegeben!
    Und nun sollen seine Geister
    auch nach meinem Willen leben.
    Seine Wort und Werke
    merkt ich und den Brauch,
    und mit Geistesstärke
    tu ich Wunder auch.
    Walle! walle
    Manche Strecke,
    daß, zum Zwecke,
    Wasser fließe
    und mit reichem, vollem Schwalle
    zu dem Bade sich ergieße.
    Und nun komm, du alter Besen!
    Nimm die schlechten Lumpenhüllen;
    bist schon lange Knecht gewesen:
    nun erfülle meinen Willen!
    Auf zwei Beinen stehe,
    oben sei ein Kopf,
    eile nun und gehe
    mit dem Wassertopf!
    Walle! walle
    manche Strecke,
    daß, zum Zwecke,
    Wasser fließe
    und mit reichem, vollem Schwalle
    zu dem Bade sich ergieße.
    Seht, er läuft zum Ufer nieder,
    Wahrlich! ist schon an dem Flusse,
    und mit Blitzesschnelle wieder
    ist er hier mit raschem Gusse.
    Schon zum zweiten Male!
    Wie das Becken schwillt!
    Wie sich jede Schale
    voll mit Wasser füllt!
    Stehe! stehe!
    denn wir haben
    deiner Gaben
    vollgemessen! –
    Ach, ich merk es! Wehe! wehe!
    Hab ich doch das Wort vergessen!
    Ach, das Wort, worauf am Ende
    er das wird, was er gewesen.
    Ach, er läuft und bringt behende!
    Wärst du doch der alte Besen!
    Immer neue Güsse
    bringt er schnell herein,
    Ach! und hundert Flüsse
    stürzen auf mich ein.
    Nein, nicht länger
    kann ichs lassen;
    will ihn fassen.
    Das ist Tücke!
    Ach! nun wird mir immer bänger!
    Welche Miene! welche Blicke!
    O du Ausgeburt der Hölle!
    Soll das ganze Haus ersaufen?
    Seh ich über jede Schwelle
    doch schon Wasserströme laufen.
    Ein verruchter Besen,
    der nicht hören will!
    Stock, der du gewesen,
    steh doch wieder still!
    Willst am Ende
    gar nicht lassen?
    Will dich fassen,
    will dich halten
    und das alte Holz behende
    mit dem scharfen Beile spalten.
    Seht da kommt er schleppend wieder!
    Wie ich mich nur auf dich werfe,
    gleich, o Kobold, liegst du nieder;
    krachend trifft die glatte Schärfe.
    Wahrlich, brav getroffen!
    Seht, er ist entzwei!
    Und nun kann ich hoffen,
    und ich atme frei!
    Wehe! wehe!
    Beide Teile
    stehn in Eile
    schon als Knechte
    völlig fertig in die Höhe!
    Helft mir, ach! ihr hohen Mächte!
    Und sie laufen! Naß und nässer
    wirds im Saal und auf den Stufen.
    Welch entsetzliches Gewässer!
    Herr und Meister! hör mich rufen! –
    Ach, da kommt der Meister!
    Herr, die Not ist groß!
    Die ich rief, die Geister
    werd ich nun nicht los.
    “In die Ecke,
    Besen, Besen!
    Seids gewesen.
    Denn als Geister
    ruft euch nur zu diesem Zwecke,
    erst hervor der alte Meister.”
    Johann Wolfgang von Goethe

    Beantwoorden
  • september 29, 2021 om 8:21 pm
    Permalink

    Het boek “Vreemd Lichaam” van Jenny Slatman ISBN 978 90 263 1980 8 uit 2008 is een aanvulling op de cursus De mens een algoritme met huidhonger. Ze beschrijft op een aanstekelijke manier hoe wij een ‘ervaren’ lichaam zijn en dat je het lichaam vanuit twee perspectieven kunt begrijpen: het lichaam dat je ‘bent’ en het lichaam dat je ‘hebt’. Een aanrader dit boek.

    Beantwoorden
  • oktober 5, 2021 om 12:01 pm
    Permalink

    Onderwerp: De mens, een algoritme met huidhonger?

    Bericht inhoud:
    Tijdens de cursusochtend van 29 september moest ik denken aan de roman van Kazuo Ishiguro: “Klara en de zon”.
    Deze roman beschrijft het leven van een Kunstmatige Vriendin en het meisje Josie waarvoor deze KV gekocht wordt. Ook maak je kennis met het gezin en een vriend van het Josie. Upgraden wordt niet met naam genoemd, maar daar is in deze roman ook sprake van.
    Recensie van de Volkskrant: ‘Roept boeiende vragen op over wat het betekent om mens te zijn.’
    Ik vind het een prachtige roman.
    Arja Schipaanboord

    Beantwoorden
  • oktober 9, 2021 om 5:32 pm
    Permalink

    In Trouw van vandaag, zaterdag 9 oktober, staat een mooi artikel dat precies past bij de cursus. Het gaat over de Tiende Symphonie van Beethoven, gereconstrueerd door Algoritmen. Is dat nog Beethoven, is dat artistieke creativiteit of technisch vernuft?
    Zie link hieronder .
    https://digitalekrant.trouw.nl/trouw/1376/article/1460746/11/1/render/?token=c0ae9c742f8d6c56bda4215e695c4f27&vl_platform=ios&vl_app_id=be.persgroep.trouw&vl_app_version=5.0.3

    Beantwoorden
  • oktober 11, 2021 om 11:07 am
    Permalink

    Kazuo Ishiguro
    Never Let Me Go is Ishiguro’s sixth novel. This novel takes place in an alternate reality of England during the 1990s. During the time, human cloning was authorized and performed. Ishiguro started writing Never Let Me Go during the year of 1990, originally titled “The Student’s Novel.”

    Years and Years
    is a British drama television series which is a joint production by the BBC and HBO. It began broadcasting on BBC One in the United Kingdom on 14 May 2019 and on HBO on 24 June 2019 (en is door de VPRO uitgezonden).
    The series was created and written by Russell T Davies and stars Emma Thompson as Vivienne Rook, an outspoken celebrity business woman turned political figure whose controversial opinions divide the nation, alongside Rory Kinnear, Russell Tovey, Jessica Hynes, Ruth Madeley and Anne Reid as the Lyons family.
    The six-part series follows the British Manchester-based Lyons family: Daniel is married to Ralph, Stephen and Celeste worry about their kids, Rosie is looking for a new partner, and Edith is engaged in one humanitarian cause after another. Presiding over them all is Gran, the imperious Muriel. All their lives converge on one crucial night in 2019, and the story accelerates into the future, following the lives and loves of the Lyons over the next 15 years as Britain is rocked by political upheavals, economic instability and technological advances.

    Siri Beerends
    Kunstmatige intelligentie, algoritmen, computersystemen: ze zijn overal en verweven in ons leven. Maar denken wij wel genoeg na over de gevolgen hiervan? 
    Cultuursocioloog Siri Beerends laat hier haar visie op schijnen. Ze promoveert aan de Universiteit Twente en onderzoekt hoe we omgaan met kunstmatige intelligentie en hoe mensen steeds meer op machines gaan lijken. Naast haar onderzoek werkt ze ook bij SETUP: een platform dat kritische vragen stelt bij technologie in onze samenleving. Siri Beerends werkt daar onder andere aan het theaterstuk The Sillicon Passion. Hierin speelt niet Jezus, maar Big Tech de hoofdrol.
    https://www.nporadio1.nl/podcasts/focus-wetenschap/60083/lijken-mensen-steeds-meer-op-robots

    NPO Nieuwsweekend zaterdag 9 oktober 2021
    De mens is schuldig aan schadelijke algoritmes
    Klokkenluider Frances Haugen veegde deze week de vloer aan met Facebook en Instagram. In een gloedvol betoog voor de Amerikaanse Senaat pleitte zij voor volledige openheid over de algoritmes die bepalen welke berichten gebruikers wél en niet te zien krijgen. Algoritmes zijn overal, maar hoe werken ze?

    Te gast: Odette Scharenborg, onderzoeker naar spraaktechnologie (TU Delft)

    https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nieuwsweekend/97882ec0-ffd5-48e6-acde-6d05e99e73b3/2021-10-09-de-mens-is-schuldig-aan-schadelijke-algoritmes

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.