Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Discipline toezicht en straf

Michel Foucault schreef dit boek in 1975, maar misschien is het vandaag de dag wel actueler dan ooit. In dit boek beschrijft Foucault hoe in de moderne menswetenschappen  kennis over mensen deel gaat uitmaken van  een netwerk van maatregelen en oordelen over mensen die de maatschappij van aanzien heeft doen veranderen. De toenemende rationele kennis over de mens disciplineert en straft, maar creëert en schept ook nieuwe mensen; subjecten.

Wij hedendaagse mensen maken ons zorgen over afwijkende waarden en normen, over verhuftering. Een vaak gehoorde roep is dat de straffen strenger moeten en het toezicht beter.  De gemoederen lopen hoog op en juist dan kan de analyse van Foucault  verheldering brengen.

Hij laat zien hoe in discipline toezicht en straf de vorming, ‘productie’ in zijn woorden, van de moderne mens tot stand komt.  We zullen laten zien dat wij allen deel van dat proces van disciplinering, toezicht en straf zijn. De historische analyse is op zichzelf al zeer de moeite waard, maar we zullen in deze colleges juist ook met het nieuwe perspectief dat Foucault ons biedt, kijken naar huidige vragen  rond discipline toezicht en straf. Niet alleen in de rechtspraak en het gevangeniswezen, maar ook in de pedagogiek en de zorg en de wijze waarop wij over onszelf en onze medemensen denken vinden we de effecten die Foucault blootlegt terug.

Het is een pittige tekst die we vrij nauw zullen volgen, dus huiswerk in de vorm van meelezen  is vereist.

Klik hier voor inhoud, leeswijzer en powerpoints van de colleges

 

Deze cursus wordt gegeven in Groningen en Amsterdam